perjantaina, maaliskuuta 17, 2006

Samettikukkia näkyvissä!

Mikä jymy-uutinen. En odottanut näin nopsaa itämistä Tagetekselta. Samana iltana kylvetyt Rudbeckiat eivät ihan vielä nosta päätään, mutta olisin kuvitellut kummallakin kestävän jonkun viikon verran? En edes tehnyt mitään taikatemppuja. Kai mulla vaan on niin vihreä peukalo... Taikka sitten siemenet olivat tuoretta tavaraa ja erittäin hyvälaatuisia. En tiedä... kokemuksia?

Yläkuvassa on pieni osa tiskipöydän kasvustoistamme, etualalla (alareunassa näkyy vähän) vielä tyhjiä jukurttipurkkeja, joihin on kylvetty samana iltana (15.3.) yrttejä, vasemmalla paprikantaimia, keskellä pienet orvokit turvepurkissaan, oikealla lobeliaa leivoslaatikossa sekä munakennossa. Taustalla sitten tämä kuuluisa Tagetes- ja Rudbeckia-kylvös vihreässä minikasvarissa. Sielläkin kasvaa reunassa vielä muun muassa yksi rivi paprikaa jota en ole malttanut siirrellä omiin ruukkuihin, kylvin myös lisää orvokkeja.

Tässä alemmassa kuvassa näkyvät paremmin nuo ihmeelliset samettikukan idut, kylvös siis tehty 15.3., kaksi vuorokautta sitten! Että tämmöistä tänä iltana :)

3 kommenttia:

9:25 ip. , Blogger Mari L kirjoitti...

Mieletöntä mikä kasvatusyksikkö sulla kuvassa!

Vaikka mä oon puutarhuri-hortonomi, niin en oo koskaan tykänny itse kasvatella taimia, vaan oon ostanu valmiit puutarhoilta. Ehkä haluaa kannattaa paikallista yritystä.

Mutta mukava katsella taimiesi kehittymistä ja niiden kukoistusta sitten kesällä. Täällä vaan satoi tänään taas lunta!

 
2:20 ip. , Blogger Laurier Rose kirjoitti...

Vau! :)
Meillä ei keittiön valtaus onnistu. Mies on tiukkana, että keittiössä ei sitten 'rehuja pidetä'. :o Aika moukkamainen asenne, eikö? :D

Ihanaa viherrystä! :)

 
9:54 ip. , Blogger MissTii kirjoitti...

Mary, hehe, mä luulin, että joka toisella hortonomilla on tämmöinen purkkitaivas kotonaan keväisin :) Mulla tuo taimien kasvattelu on melkein verissä, ollut vuosia, aina kun siihen on ollut aikaa muulta. Kyllä jotkut lajit epäonnistuukin, sitten ostan kyllä valmiita taimia. Mm. orvokkeja olen yleensä ostanut valmiina, koska en ole ehtinyt aloittaa taimikasvatusta tarpeeksi ajoissa keväällä esim. opiskelujen ja muuttojen takia.

Iäh, lunta täälläkin, ja mitkä kinokset! Sai taas tohista urakalla ulkona, tarpoa lumessa, ehkä ovat tämän talven viimeisiä lumia? =)

Laurier rose, olen vähitellen kasvatellut purkkien määrää keittiön valon alla, eikä tuo mies ole mitään siihen kehdannut vastaankaan sanoa. Kun meillä ei ole lisävaloja hankittuna erikseen, ja ikkunalautakin niin tavattoman pieni (ja niitä on vain yksi!) Hän tietää miten tärkeää kasvatus on minulle ja ymmärtää, että pienessä asunnossa täytyy vaan yrittää pärjätä niin kauan kun tarvitsee... :(

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu